Bridge beter bij Schiedam '59

12. De dubbele renonce


Algemeen

Als je een kleur inspeelt die beide tegenstanders niet meer hebben moet je in een troefcontract, waarbij beide tegenstanders nog troef hebben, erg oppassen.
De tegenpartij ruimt aan de ene kant een vuiltje op en troeft aan de andere kant. Dit "in de dubbele renonce" spelen kost heel vaak een slag en is daarom ook meestal fout.

Als de tegenpartij maar aan één kant troef heeft, is het een heel ander verhaal. Er valt niets "op te ruimen" en je berooft de tegenpartij van een troef.

Wanneer speel je in de dubbele renonce?
- Er wordt een troefcontract gespeeld.
- Tegenpartij heeft in beide handen nog troef/troeven.
- Je speelt een kleur die beide tegenstanders niet meer hebben.

Regel: Speel nooit in de dubbele renonce! (Behalve als je er een speciale bedoeling mee hebt)

Voorbeeld

 

 

 

A 3 2

 

 

A V B T 2

 

 

H 3 2

 

 

3 2

V B T

x

9 8 7 6

6 5

8 7

V T 9 7

B 8

A H V B

T 9 8 7 6

 

 

H 5 4

 

 

H 9 4 3

 

 

A 6 5 4

 

 

5 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Contract: 4

De leider verliest altijd 2 klaver, één schoppen en één ruiten slag.

Als west na A en H ook V probeert te incasseren wordt het contract plotseling gemaakt.
In noord wordt een kleine schoppen afgegooid en zuid troeft. De schoppen verliezer is als sneeuw voor de zon verdwenen.


x

Jos van den Dool