Korte en lange films van rondreizen
Antarctica1

ANTARCTICA 2003 (1:02:59)

In 2003 ging een lang gekoesterde wens in vervulling: Antarctica !! Met een ijsverstevigde boot vertrokken we vanuit Ushuaia in Argentinië. Na anderhalve dag varen bereikten we het Antarctisch schiereiland. Als in een droom beleefden we de enorme ijsbergen, grappige pinguins en bijzondere excursies mer de zodiac. Ondanks de koude waren we vaak op het dek te vinden om te genieten van de omgeving en plotseling opdoemende walvissen. Een unieke en onvergetelijke reis.

Alaska

ALASKA 2002 (21:10)

Met twee biologen vlogen we met een watervliegtuig naar een plek waar de enorme grizzly beren van het Katmai park op de voedselrijke zalmen jagen. Het gebied is zo afgelegen, dat de beren mensen niet als als dreiging zien en ook niet associeren met voedsel. We kunnen zo zonder gevaar tot op enkele meters van deze prachtige dieren komen.

IrianJaya

IRIAN JAYA 1991 (26:06)

In het uiterste oosten van de Indonesische archipel ligt het eiland Nieuw Guinea. Het westen is door Indonesië geannexeerd en heet Irian Jaya. In de Baliem vallei leven Papoea's nog volgens oude tradities. Veel mannen dragen nog een peniskoker. Bij vrouwen die een familielid hebben verloren wordt een vingerkootje geamputeerd, waarbij alleen de duim wordt gespaard. Een aparte reis.

USA 1997

deel 1 (49:30)

Deel 1 van onze 1997 rondreis. Hierin bezoeken we de Rocky mountains, de Badlands, Devil's rock, Yellowstone, de Bryce canyon en Zion.
De film duurt bijna 50 minuten en wordt in een venster vertoond.

USA2

USA 1997 deel 2 (49:30)

In deze film vervolgen we onze rondreis. Na Las Vegas, de Grand canyon, Monument valley en de kliphuizen van Mesa Verde omen we in Moab. Hier bezoeken we het prachtige Arches park en het minder bekende Canyonlands.

Otavalo

Ecuador - Otavalo 1991 (49:30)

In Ecuador ligt Otavalo. De indianen van dit dorp zijn wereldberoemd om hun prachtige kleden. Ook bandjes uit Otavalo spelen indiaanse muziek in veel grote steden over de hele wereld. Zie je in Rotterdam een indianenbandje spelen, grote kans dat ze geboren zijn in Otavalo. Naast de markt hebben we de omgeving uitvoerig bezocht.

Kalimantan

Kalimantan 1992 (31:22)

Een week lang trokken we met een eigen boot (klotak) door het Tanjung Puting park in het zuiden van Kalimantan (Borneo). Hier bezochten we o.a. tweemaal Camp Leakey, waar Orang Utangs terug gezet worden in het wild. In het park zijn ook de grappige neusapen te vinden. Net buiten het park bezochten we ook een zeer primitief dorpje met gouddelvers. Hard werken voor een paar gram goud per dag. Het goud wordt met kwik gewonnen, wat een zeer zware belasting is voor het milieu.

Zaire

Zaire (Congo), Rwanda en Uganda 1987 (25:47)

In 1987 bezocht ik met een groep vanuit het toen nog rustige Rwanda het oosten van Congo (toen nog Zaïre geheten) en het zuiden van Uganda. Doel van de reis waren de zeldzame berggorilla's, waarvan er nog maar enkele honderden over zijn, en de pypmeeën stammen van Oost-Congo. Het was een zware reis per truck. De meeste reisgenoten hadden zich niet goed voorbereid op de primitieve omstandigheden, waardoor het vijftien jaar zou duren voor ik weer met een groep op reis ging.

KORTE FILMS
Yellowstone

Yellowstone 2007

Een van onz favouriete parken is Yellowstone in Wyoming, USA. Behalve het prachtige geiserbassin leven in dit grote park ook grote dieren zoals grizzly en zwarte beren, elanden, wolven, bisons en elks (grote herten). In 2007 hebben we veel geluk gehad en kwamen in de week dat wij er waren maar liefst vier keer grizzly's en twee keer een zwarte beer in een boom tegen. Absoluut hoogtepunt waren twaalf grizzly beren die zich om beurten te goed deden aan een dode bison. Helaas was dit spektakel met soms vechtende beren alleen met een verrekijker goed te volgen.

Mount Washburn is het hoogste punt van Yellowstone. Het is hier koeler dan in de rest van het park en voor veel beren een reden deze plek op te zoeken. Hier hadden we tot twee maal toe het geluk om vlak langs de weg een zwarte beerte zien die zich hoog in een boom te goed doet aan dennenappels. Een unieke ontmoeting.

Guatemala

Guatemala 2006 (4:48)

Net buiten Antigua, de historische vroegere hoofdstad van Guatemala, ligt de zeer actieve Pacaya vulkaan. 's Nachts zijn we naar boven geklommen en zagen de oranje lava in grote stromen naar beneden komen. Het spectakel was zo fantastisch, dat we overdag nog een keer zijn gegaan. Ook dan is het adembenemend. Je kon met een touw tot vlak bij de langzaam stromende lava komen. Eventjes maar, want de hitte was intens.

South Georgia

South Georgia 2003 (7:14)

De koningspinguins van South Georgia (deel 1)

Spitsbergen

Spitsbergen 2001 (8:51)

In het noorden van Spitsbergen gingen we in de buurt van het eiland Kvitoya met de zodiacs naar een groepje op het ijs rustende walrussen. De imposante dieren kwamen nieuwsgierig naar ons toe en kwamen tot op een meter van de boot.

Spitsbergen 2001
(8:51)

Ook in het noorden van Spitsbergen ligt een eilandengroep waar een dode walvis was aangespoeld. Op het kadaver zijn maar liefst 17 ijsberen afgekomen. Met de zodiac kunnen we het spectakel tot op enkele meters naderen!! Voor de zeer ervaren gidsen was dit plekje ook het hoogtepunt van vele jaren rondreizen in dit gebied. Absoluut een unieke film.

Lemuur

Madagascar 2004 (0:35)

In het Perinet park (Madagascar) leeft de Indri. Deze grootste halfaap zingt elke ochtend zijn hoogste lied, om andere groepen te waarschuwen niet te dicht in de buurt te komen

Mexico

Mexico - zwemmen met dolfijnen (2:30)

In Mexico kun je voor een vermogen een paar minuten met dolfijnen zwemmen.

Jaguar

Peru 1995 (1:23)

Tijdens onze rondreis door Peru (1996) bezochten we het Manu park. Deze bijzonder tocht van ruim 10 dagen in het Amazonegebied bood ons veel moois, waaronder twee overstekende jaguars. Een unieke gebeurtenis. Toen we aan kwamen varen stonden ze aan de oever en staken ze net de rivier over. Wij konden ze met de boot tot op enkele meters naderen, alvorens ze de andere kant bereikten !

Galapagos

Juf op reis: Galapagos 1993 (7:01)

In 1993 gingen we in Colombia bij Bob en Carmen op bezoek> Vanuit het mooie Colombia maakten we een uitstapje naar de bekende Galapagos eilanden, zo'n 800 km vanaf het vasteland van Ecuador. De eilanden zijn lang zo afgelegen geweest, dat de dieren geen angst hebben voor mensen. We kunnen ze dan ook dicht benaderen en zelfs met pinguins en zeeleeuwen zwemmen.

Juf op reis: Australië 1994 (7:01)

Costa Rica

Juf op reis: Costa Rica 2000 (3:28)

In Costa Rica leven veel kleurrijke kikkers. Van de rode en mintgroen-met-zwarte gifkikkers tot de prachtige groene boom-kikkers met rode ogen.

"MET JUF IEN OP REIS" filmpjes
- Antarctica : Port Lockroy
- Antarctica : Paradise bay
- Antarctica : Minke whale
- Antarctica : Pinguins South Georgia
- AustraliŽ : Monkey Mia (dolfijnen)
- Madagascar : Sifaka's
- Madagascar : Roep van de Indri
- Madagascar : Lemureneiland
- Madagascar : Indri met jong
- Sri Lanka : Juf op olifant
- Botswana : Olifanten
- Zuid-Afrika : Cheetah's aaien
- Swaziland : Mkhaya - Neushoorns

Aantal korte filmpjes uit de serie "Met juf Ineke op reis".
OVERIGE FILMPJES
Bridgetocht

Historisch bridgetocht Schiedam (02:18)

Elk jaar organiseren wij in Schiedam de historische bridgetocht. Hierbij bridgen zo'n 400 mensen in 11 ronden in 11 heel bijzondere locaties, zoals molens, musea, huifkar, boot of in andere historische gebouwen.