Noord Spanje 2019 Info

Overnachtingsplaats

16/10
Amsterdam We gaan woensdag al naar Amsterdam (vd Valk). Tijden shuttlebus

vd Valk (A4 bij Schiphol)

17/10
Vlucht Amsterdam - Bilbao Rechtstreekse vlucht VY 8355 naar Bilbao met Vuelling
Vertrek 14:40 vanuit Amsterdam. Aankomst Bilbao 16:50
Auto
Op het vliegveld staat de huurauto klaar
Huisje
Via Bookig.com hebben we 3 nachten hotelletje buiten Bilbao geboekt in het dorpje Muskiz.

Hotel: Labeondo

Giba Fregenal 18, Muskiz, 48550, Spain

Phone: +34946706111

18/10
Bilbao Met trein of auto naar Bilbao.
19/10
Bilbao

Dagje naar San Juan de Gaztelugatxe aan de noordkust. Oude kerk op rots in de zee, waar opnames gemaakt zijn van de populaire Game of Thrones serie

20/10
Santalana del Mar Langs de kust naar het westen. Overnachten in historisch dorpje Santillana del mar.
Onderweg stop in dorpje Lièrganes

Santalana del Mar Bezoek aan nabij gelegen Comillas
Di
22/10
Picos de Europa We maken een hoefijzer rondom het Picos de Europa park, zonder het park (nog) in te gaan. We rijden langs de besneeuwde pieken, diepe kloven en de prachtige natuur waar je geweldig kunt wandelen. De regen weerhoud ons om er even uit te gaan. Alleen in het zuidelijkste puntje breekt de zon even door en kunnen we bij Riano prachtige foto's maken.

Canga de Onis / Corao
Apartamentos El Castañeu

23/10
Picos de Europa Het is noodweer. De hele dag regen. We komen het huisje pas 's avonds uit om in de stad een pizza te eten onder het kabaal van 7 enorme TV's die verslag doen van de champions league (voetbal).
24/10
Picos de Europa Het is af en toe droog, zoadt we de auto instappen naar twee hooggelegen meertjes in het Picos de Europa park. We maken een mooie wandeling, maar komen doorweekt (vooaral mijn schoenen) weer terug. In dit gebied leven veel gieren en we zien er tientallen. Op de terugweg naar een fraai kerkje boven op een berg en en een bijbehorende kapel in een grot.
25/10
Picos de Europa Vandaag hebben we een 4x4 tour geboekt waarbij we diep het park in gaan. Gids Fernando is enorm gedreven en laat ons de mooiste plekjes zien.
We verkassen naar een hotel iets verderop in het dorp Canga de Onis omdat we ons appartement niet bij kunnen boeken.
Canga de Onis:
Hotel Ciudad Canga de Onis
26/10
Cudillero Cudillero ligt aan de kust richting het westen. Een leuk dorp aan een baai, gebouwd tegen de heuvels. Geen strand, maar een gezellige haven met terrasjes. We hebben een fantastich hotel, maar moeten wel een eind dalen en klimmen om in het centrum te komen. Cudillera:
Casona de la Paca
27/10
Cudillero Vanuit Cudillero verkennen we de omgeving. Het dorpje Luarca is hoog aangeschreven. Er blijkt weinig te doen in het rommelige centrum zodat we alweer snel terug zijn in Cudillero.
Ma
28/10
Via Leon naar Riano / Boca de Huergano We rijden weer naar het Picos de Europa park, maar nu naar het meest zuidelijke puntje.
We maken een ommetje naar de historische en verrassend gezellige provinciehoofdstad Leon. Hier bezoeken we o.a. een door Casa Boutinas, een door Gaudi in zijn beginjaren gemaakt huis,
Boca de Huergano
El Casar del Puente
Di
29/10
Riano / Boca de Huergano Met Fernando op zoek naar wolven in Picos de Europa
30/10
Naar Aguilar de Campoo Mooie rit door herfstlandschap naar Aguilar de Campoo.
We overnachten in een oud gerenoveerd klooster.
Top 10 te doen in Aguilar de Campo (Tripadvisor)
Aguilar de Campoo:
Hotel Posada Santa Maria la Real
31/10
Aguilar de Campoo Wandelen in de omgeving. NP Las Tuerces (Peña Mesa) en verlaten dorpjes
1/11
Burgos Uurtje rijden naar het gezellige Burgos. Hotel in centrum. Hotel Nortes Y Londres
2/11
Burgos richting Bilbao Terug rijden naar Bilbao. 's Middags Guggenheim bezocht. Vincci Consulado de Bilbao
3/11
Vlucht Bilbao - Amsterdam Vlucht VY 8354 Vertrek Bilbao: 13:25, Aankomst Amsterdam: 15:30

Vliegschema

Reisverslag (Polarsteps)

Amsterdam naar Bilbao

17 oktober 2019

Vannacht bij van der Valk A4 geslapen. Altijd een relaxed begin van de vakantie. Vanmorgen lekker op ons gemak opgestaan en om 11:20 naar Schiphol. Om 14:40 met Vueling in ruim 2 uur naar Bilbao gevlogen. Vueling is een Spaanse prijsvechter die met allerlei truckjes probeert prijs van de goedkope tickets op te krikken. Irritantst is de toeslag van €44 om naast elkaar te mogen zitten. In Bilbao bij Avis de Fiat 500x opgehaald voor de komende 2 weken. Ook hier weer de gebruikelijke show. Upgradetje meneer voor het dubbele huurbedrag? Nee dank je. Kleiner upgradetje dan? Nee! Dan wilt u vast wel een extra verzekeringetje! Neeeeeeee!!! Hebben we al !!!! En, wil het vrouwtje ook een keertje rijden? Kost maar €80 eurootjes. Pfffffffffffff. Wel de auto met volle tank inleveren hoor! Een litertje te weinig kost u €63,- ! Zo erg hebben we het nog nooit meegemaakt.

We hebben de eigen Tom Tom meegenomen en onze Miep vindt feilloos ons hotel net buiten Bilbao in het dorpje Muskiz. Een leuk klein hotelletje op een heuvel met een vriendelijke eigenaar. Hij vertelt honderd uit en heeft de ene tip na de andere. Alleen jammer dat we er geen r....t van verstaan. Het is te laat om Bilbao in te gaan en lopen de heuvel af naar het verlaten dorp. In hopelijk de ongezelligste tl zaak van deze vakantie eten we snel een met blikvoer gevulde pizza. Erg goedkoop, dat dan weer wel. Morgen gaat het echt beginnen!

18 oktober 2019

Met de trein van Muskiz naar Bilbao. Uitgestapt bij het bekende Guggenheim museum. Een apart gebouw vol moderne kunst. We zijn waarschijnlijk een van de weinigen ter wereld die zowel de aparte slakkenhuis gebouwen van Guggenheim in New York en Bilbao hebben gezien ......... van de buitenkant !! Elk normaal mens gaat naar binnen om de Picasso', Warholts en andere moderne meesters te zien, maar wij vinden alleen de aparte buitenkant de moeite waard. Cultuurbarbaren !!

We struinen het oude centrum door en bezoeken menig pintxos restaurant. Pintxos zijn kleine lokale hapjes op een prikkertje. Vooral het verborgen plaza de nueva is een walhalla voor de fijnproevers. Het is (nog) fantastisch weer. 21C en lekker terrasweer. Er is slecht weer op komst zodat we het er nu goed van nemen. Hik! Verder valt het centrum van Bilbao een beetje tegen als je het vergelijkt met de prachtige steden in Andalusië. Het mist de grandeur en historie van bv. Sevilla en Granada. Straks weer met het boemeltje terug naar Muskiz. Morgen gaan we wat historische dorpjes net buiten Bilbao bekijken.

San Juan Gaztelugatxe en Castro Urdiales

19 oktober 2019

San Juan Gaztelugatxe

Een uurtje rijden vanaf Bilbao ligt op een schiereilandje het kerkje van San Juan de Gaztelugatxe. Vanaf grote hoogte zien we het liggen in de wit schuimende Golf van Biscaye. Om er te komen moet je eerst 1500m flink dalen, waarna je via smalle Middeleeuwse trappen weer omhoog moet. Een mooie, maar erg inspannende wandeling. De plek is erg populair geworden door de hitserie 'Game of thrones'. Deze plek was hierin de veel gefilmde Dragonrock. We hebben de serie niet gezien, maar kunnen ons voorstellen dat hier ridders te paard de trappen omhoog klommen. Het weer valt tot dusver mee. 20C en net pas de eerste spettertjes. Als het zo blijft zijn we helemaal tevreden. Nu even wat pintxos naar binnen werken en vanmiddag verder naar het historische kustplaatsje Castro Urdiales.

Castro Urdiales

Op dit moment zitten we in het best grote, maar godverlaten Castro Urdiales te wachten tot de restaurants open gaan. Sommigen gaan om 21:30 pas open! Gelukkig hebben we er eentje gevonden die bereid is om over 2 uur (20:00) al vast wat te verdienen. Het dorp was een tip van de hoteleigenaar, maar die vindt de hoop van zijn hond al een geweldige berg met uitzicht. Er is een oude vervallen kerk uit 900 en van de zomer zal het vast een levendig dorp zijn. De Camino (pelgrimstocht naar La Compostella) gaat door dit dorp en Hans en Anneke zijn er vast ook geweest. Nu lopen we een beetje met onze ziel onder de arm en is de supermarkt ons leukste uitje. We hebben een cafeetje uitgezocht om ons verdriet te verdrinken. Gaat erg goed met wijnbellen van slechts €1,20! Ook tijd om eens goed te zoeken naar de leuke dingen die het Baskenland te bieden heeft. De vakantie komt wat traag op gang. De recente weeromslag van heet zomers naar fris druilerig helpt ook niet mee. Hier zijn ze blij. 'Goed voor de plantjes'. Waar heb ik dit eerder gehoord?! Morgen verkassen we naar Santalana del Mar. Nieuwe plek, nieuwe kansen !

Via Liérganes naar Santillana del Mar

20 oktober 2019

Liérganes

Het zijn maar kleine etappes die we maken. We kunnen stoppen in kleine dorpjes onderweg. Een van die dorpjes is Lièrganes. Een 'dorp met een vethaal'. Bij deze oude Romeinse brug verdween een jongen. Jaren later werd een man met kieuwen, vissengraat ipv rugwervels en zwemvliezen in een net gevangen. Hij kon alleen Lièrganes uitbrengen en de link was gelegd.

Santillana del Mar

Twee nachten in het Middeleeuwse dorp Santillanes del Mar. 'Dorp van de drie leugens'. Het is niet heilig (Santi), niet vlak (llanes) en ligt ook al niet aan zee (del Mar). De eerste dag regent het pijpenstelen. We zijn ondanks paraplu en regenkleding doorweekt. Door de 'keitjesstraten' lijkt wel een rivier te stromen. We denken de dag goed te maken bij een restaurant dat zegt een Michelin ster te hebben. Een salade met blikvoer en een misselijk makende biefstuk later (leek inderdaad op het rubber van een Michelin band) stappen we misselijk in bed. En toen ....... brak de 2e dag aan. Warm en zonnig! Het leven lacht ons weer toe. Na een uitstapje naar Comillas (zie de volgende stap) komen we terug in het zonovergoten Santillana. Het is plotseling gezellig druk en de huisjes vol bloemen maken het plotseling een heel leuk dorpje. Ook de komende dagen worden zonnig en dan verwacht! Wel fijn als er wandelingen op het programma staan!

Comillas

21 oktober 2019
Comillas is een dorpje met een Middeleeuws centrum. Het is voor het eerst zonnig deze vakantie. Heerlijk. Het dorp is vooral bekend geworden door El Capricho de Gaudi. Het eerste huis dat Gaudi ontworpen heeft in zijn zo typerende steil. Zijn leermeester heeft de kerk ontworpen en je ziet hierin ook facetten die Gaudi later zou gebruiken. Het huis ademt natuur en muziek. Overal tegels met bladeren en zonnebloemen. De eigenaar, die zijn fortuin in Cuba heeft gemaakt, was o.a. muzikant en dat zie je ook in de details terugkeren. We hebben een geweldige rondleiding. Grappig is dat het pas 9 jaar een museum is. Hiervoor wisten ze zich geen raad met die vreemde gebouw en is het zelfs even een restaurant geweest!

Canga de Onis

22 oktober 2019
Via een 'hoefijzer' rondom het nationale park Picos de Europa gereden. Prachtige uitzichten op de besneeuwde bergen en smalle canyons met hoge wanden. Het is aanvankelijk prachtig weer, maar als we in Cangas de Onis aankomen gaat de hemel open. We zijn hier drie nachten en hopen mooie bergwandelingen te maken. Ons appartement staat in een prachtig gebied. Ook de fietsen staan klaar. Als iemand de kraan boven even dicht draait kunnen we op pad !

24 oktober 2019

Covadonga (Picos de Europa)

Het weer knapt langzaam op. We wagen het er op en gaan de bergen van Picos de Europa in. In het noorden van het nationale park ligt Covadonga. Hier is boven op een berg een prachtige kathedraal gebouwd met vlak er naast een uit de rotsen gehouwen kapelletje. Uit de bodem van de kapel lijkt een waterval te stromen. Een beetje sprookjesachtig. Vanaf de kathedraal gaat een pad de bergen in naar twee afgelegen meertjes. Onderweg passeren we een uitzichtpunt (mirador de la reina) waar tientallen gieren rond zweven of op de kale rotsen uitrusten. Het regent als we bij de refugio bij het Ercino meertje aankomen. Een koude soep en wat onbestendigs jaagt ons naar buiten. De omgeving is prachtig. Scènes van Lord of the Rings hadden hier opgenomen kunnen zijn. We lopen naar een verlaten mijn. Geen idee wat hier gedolven werd, maar de mijnkarretjes en mijnschachten lijken maar kort verlaten te zijn. Het rondje om het meer is 'uitdagend'. De ondergrond is doorweekt en de rotsen glibberig. Op sommige plekken is het pad omgevormd tot riviertje. We zijn al flink over de helft als we over een heuvel moeten klimmen en kunnen zien dat we aan de andere kant door een snel stromende rivier moeten waden. Terug dus. Jos denkt een stukje af te snijden en glijdt languit door het water een metertje omlaag. Kletsnat, maar toch blij dat we wat gedaan hebben komen we terug bij de auto. Thuis doet de föhn wonderen!

Picos de Europa

25 oktober 2019
Vandaag wordt een topdag! We gaan de hele dag met Fernando en zijn 4x4 jeep Picos de Europa in. Met zijn auto komen we op de meest afgelegen plekjes! En ...... het wordt zonnig!!! Het is dichte mist in het dal als we worden opgehaald in de gele 4x4 van de sympathieke Fernando. Er gaan nog twee mensen mee uit Alicante. Als we de weg verlaten en omhoog klimmen breekt het zonnetje door en zien we de dichte mist prachtig in het dal liggen. Tot de middag rijden we over kleine binnenwegen langs minuscule dorpjes met soms maar 7 inwoners. Het zijn hier allemaal herders. In feite waren het de laatste nomaden van Europa die hier neerstreken met hun vee. In het gebied leven veel wolven en die al eeuwen durende strijd speelt nog steeds. Ze haaaaaaten wolven. Desondanks is het aantal wolven gegroeid van enkele tientallen naar een paar honderd. Ze zijn erg schuw en de kans om ze tegen te komen is bijna nul. Er leven hier ook veel (vegetarische) beren. Noten en bessen volop. Alles hier in perfecte harmony. Beren kun je hier in april-mei makkelijk spotten. Momenteel vindem ze hun voedsel diep in het bos. De omgeving is prachtig. Het noodweer van eergisteren heeft voor de eerste sneeuw gezorgd en de tot 2600m hoge toppen hebben hun eerste winterkleedje te pakken. Het duurt niet te lang meer tot dit gebied helemaal van de buitenwereld is afgesloten. Rond het middaguur lopen we een klein stuk van de beroemde 'Ruta de Cares'. Een 12 km lange trial door een indrukwekkende canyon. In feite 24 km omdat je ook weer terug moet. De entree is prachtig. Watervallen, de smalle kloof en een uitgehouwen pad. Hierna verlaten we met de 4x4 de gebaande paden en gaan over een kiezelpad achter de bekende bergtoppen langs. Het is prachtig. Op één plek is in de ijstijd de gletsjer gesmolten en is een steile morene ontstaan, (Wiki: Een morene is een landvorm gevormd door een gletsjer of ijskap, waarbij het duidelijk herkenbare ruggen in het landschap betreft.) met aan beide kanten een steile afgrond. Over dit randje rijden we naar beneden. Onderweg zien we tegen de sneeuwgrens gemzen. Tegen de avond zijn we weer terug. Een fantastische dag. Misschien gaan we nog een dagje met Fernando op pad. Hij weet de geheime plekken waar lammergieren foerageren (ze gooien botten van grote hoogte om bij het merg te kunnen) en het nest van een wolvenfamilie. Van de week kijken of het in ons en zijn schema past. We konden helaas niet in ons appartement blijven en zijn naar een hotel in Conga de Onis verkast. Morgen weer verder naar het westen en later misschien hier weer terug voor de wolven!

Via Llastres naar Cudillero

26 oktober 2019
Onderweg naar Cudillero stoppen we even in Llastres. Een verlaten dorpje waar we bijna in de nauwe straatjes verdwalen. We blijven twee nachtjes in het mooie dorpje Cudillero. Het ligt prachtig aan een verscholen baai. Het dorp heeft een haven, maar geen strand. We hebben een geweldig hotelletje net buiten het dorp. Het is flink dalen om in Cudillero te komen. En dan moet je ook nog naar boven! Vooral vanaf de waterkant is het omhoog gebouwde dorp prachtig te zien. Bij de haven zijn veel terrassen en eettentjes. We merken wel dat het seizoen ten einde loopt want veel is al dicht.

Luarca

27 oktober 2019
Vandaag rijden we vanuit Cudillero langs de kust naar Luarca. Het dorp staat hoog aangeschreven, maar behalve de kleurrijke haven is het vooral vergane glorie. Sommige gebouwen komen uit de tijd dat Zuid Amerika leeg geroofd werd en hebben nog enig aanzien. Ondanks het zonnetje is er geen gezellig plekje te vinden. Als je goed kijkt zijn veel huizen verlaten. Veel staat zo te zien al vele jaren te koop. Verkopen zal niet meevallen gezien de ongetwijfeld enorme restauratiekosten. Er is helaas geen tijd meer om verder te rijden naar imposante rotsformaties verder naar het westen. Las Catedrales bij Ribadeo. Tegen donker zijn we weer terug in Cudillero en eten in het centrum een enorme monkfish (zeeduivel).

Via Leon naar Riano (Picas de Europa)

28 oktober 2019
We gaan vandaag weer terug naar Picos de Europa. Morgenochtend heel vroeg op om met gids Fernando naar een geheime plek te gaan waar momenteel twee roedels wolven zich ophouden. We maken een tussenstop in Leòn. Een gezellige stad met een prachtig historisch centrum. Het is een eind rijden waardoor we in Leòn aankomen als ze net weer die ^$%^@€ siësta hebben en alles een paar uur dicht gaat. We struinen wat door het mooie, maar plotseling verlaten centrum. Om 16 uur komt de stad weer tot leven. We bekijken snel Casa Botines, een van Gaudi's eerste meesterwerken. Het is hierna nog 1,5 uur over binnenwegen naar Riano. De herfstkleuren zijn prachtig, vooral zo tegen zonsondergang. Vlak voor donker arriveren we bij ons huisje aan een rivier met geweldig uitzicht.

Picos de Europa (Op zoek naar wolven)

29 oktober 2019
Dinsdag vroeg op en met twee parkwachters en Fernando in het donker diep het Picos de Europa park in. We gaan op zoek naar wolven! Het is mistig en als we op de voor publiek ontoegankelijke plek aankomen is het zicht is slecht. Het is vochtig en steenkoud op 2000m hoogte. We moeten een paar uur wachten voor het op trekt. De wolven hebben hun actieve periode dan al achter de rug. Om 13:00 gaan we weer naar beneden. Het is inmiddels wel helder en zonnig. Aan het einde van de dag poging twee. We zijn rond 17:00 weer terug. De gidsen vinden op sommige plekken de harige ontlasting. Een goed teken. We nemen plaats op een heuvel in het dal waar giste tr en nog wolven zijn gezien. Het is dicht begroeid en we speuren ons een ongeluk. Plotseling een vreugdekreet bij gids Beruardo. Hij heeft er twee in het vizier! Snel de telescoop er op en ja hoor, twee wolven! Geweldig! We zijn relatief dichtbij en kunnen het met de verrekijker goed zien. De korte afstand is ook een nadeel. Ze hebben ons gezien. De twee jonge dieren kijken ons nog wel nieuwsgierig aan, maar de rest van de roedel (8 wolven) houdt zich gedekt. Als het donker wordt rijden we verkleumd, maar voldaan weer terug naar de bewoonde wereld. Een geweldige ervaring in een door herfstkleuren betoverende omgeving.

Aguilar de Campoo

30 oktober 2019
Ferdinando heeft gisteravond een hele mooie route voorgesteld die we vandaag rijden. Adembenemende binnenwegen door rood-geel gekleurde bossen en valleien. Af en toe moeten we door verlaten dorpjes die middeleeuws aandoen. We komen veel verschillende roofvogels tegen, waaronder een grote zwarte arend en een zwerm gieren. Het is bij elkaar nog geen 100 km van Boca de Huérgano naar Aguilar de Campoo, het dichtst bijzijnde stadje waar we om 15:30 aankomen. Het stadje heeft een mooi historisch centrum en als we in het oude klooster kunnen overnachten is de keuze snel gemaakt: uitpakken die bagage.

Peña Mesa wandeling

31 oktober 2019
Er zijn rond Aguilar de Campoo veel leuke dingen te doen zodat we hier een dagje langer blijven. Er is regen voorspeld, maar tot onze vreugde schijnt de zon de hele dag. In Tuerces park kun je naar de Peña Mesa klimmen. Grillig gevormde rotsen. We wanen ons soms in het ruige mid-westen van Amerika. Prachtig. Via allerlei binnenwegen rijden we hierna door het achterland. Kleine, verlaten dorpen verscholen in het herfstlandschap. We komen uit bij een 'kasteel' waarvan alleen de fundamenten over zijn. Grappig is een kerk die in een rots is gebouwd. We kunnen 'ergens' de sleutel vragen maar de enige levende wezens (koeien) hebben geen idee.

Burgos

1 november 2019
We verlaten vanmorgen het klooster en rijden naar de provinciehoofdstad Burgos. Het blijkt een hele leuke stad te zijn. Het centrum is autovrij en in de ontelbare tapas restaurants verdringen de mensen zich om de lekkers te hapjes. Burgos is een oude stad met veel historie en een prachtig historisch centrum. Hoogtepunt is de kathedraal die te vergelijken is met de Notre Dame en de kathedraal van Reims. We bekijken alle pracht en praal uitvoerig en verbazen ons er nog steeds over dat zoveel grote kunstenaars alle energie staken in de zoveelste afbeelding van Jezus aan het kruis. Burgos is een gezellige en zo te zien rijke stad. Een verademing na alle bouwval van de afgelopen weken. De regen is gestopt en struinen lekker door de stad. Zo een gezellig tapas restaurantje opzoeken voor een gezellige avond.

2 november 2019
Het zit er bijna op. Nog even een ontbijtje en dan naar het vliegveld. Bilbao is een stuk leuker als het niet regent. Gezellig druk. Ons hotel ligt pal naast het Guggenheim museum. Aan het begin van de vakantie alleen de imposante buitenkant gezien. Na de nodige 'kritiek' dat we echt wat moois hebben gemist gaan we nu wel naar binnen. Adembenemend !!!! Nog nooit zo'n verzameling onscherpe foto's, oerlelijke schilderijen en prutswerk bij elkaar gezien! Indrukwekkend!! We lopen naar het drukke oude centrum. Het is dringen bij de ontelbare pinxos restaurantjes. Langs het water terug en nog een paar avondfoto's gemaakt van Guggenheim. Straks dus naar het vliegveld. Al met al is het toch een leuke vakantie geworden. Het weer zat niet altijd mee, maar de vele verrassende plekjes en het prachtige Picos de Europa park maakten deze door omstandigheden last minute bestemming toch een bestemming waar we graag aan terug zullen denken.