COSTA RICA REISVERSLAG 2005

Dag 1 - dag 5 : Florida (Disney)

<Deel 1>
Florida (Disney)

<Deel 2>
Tortuguero,
Selva Verde, Nicoya
<Deel 3 >
Corcovado

Dag 1/2: Donderdag 7 juli 2005 - Vertrek naar tussenstop Florida

Dagje Amsterdam vanwege 24 uur vertraging.
We gaan lekker relaxed op pad. Hoewel we proberen zo licht mogelijk te pakken staat er toch meer dan 40kg op de weegschaal. En dat is dan zonder de ook loodzware handbagage. In Costa Rica vliegen we drie keer met een klein vliegtuigje en mogen dan maximaal 11kg mee nemen!! We zien wel.
We hoeven pas om 14:00 te vertrekken en hebben een kortere route met de intercity vanaf Rotterdam gevonden. Met de auto rijden we naar Schiedam Nieuwland om er daar achter te komen dat het parkeerterrein vol is. Er is geen keus en laten de auto achter op een duister plekje achter het politiebureau. Helemaal in vakantiestemming melden we ons bij de balie van Martinair en zijn volledig verrast als de vlucht niet blijkt te gaan. Het toestel staat met pech in Miami en vertrekt op zijn vroegst pas morgenochtend. We hebben altijd ellende met Martinair. Het is al de derde keer dat we op hun kosten een hotel krijgen. Er zit niets anders op om vannacht in het nabij gelegen Ibis hotel te overnachten.
Tegelijkertijd met ons vertrekt Ananda met haar vriend naar Thailand. Janneke, Daniel en Justin brengen haar weg. Als we met de hele familie een drankje nemen zien we op de TV de eerste beelden van de aanslag in Londen en kunnen weonze problemen meteen relativeren.
Nadat we de spullen in het hotel hebben gebracht, gaan we terug naar Schiphol en nemen de trein naar Amsterdam. Het is prachtig weer en gezellig druk in de stad, ideaal voor een stevig rondje door het centrum. In een interneetcafé mailen we onze vertraging door aan ons hotel in Orlando en Annemarie, die ons op zou halen. Hopelijk komt het bericht op tijd aan. Het weer nodigt uit voor een ijsje. Fout! De onderbuiken spelen meteen op. Bij Ien blijft het bij wat krampjes, maar ik ben er goed ziek van. Het povere avondeten van het Ibis hotel wordt er 's nachts luidruchtig uitgegooid.

Als we om 5:30 uur wakker worden, zien we op teletekst dat we een extra vertraging hebben. De vlucht gaat nu pas om 13:15. Maar goed ook want ik besef nauwelijks dat ik nog leef. In de loop van de morgen knap ik gelukkig langzaam op.
Op Schiphol kunnen we snel inchecken. De douane is streng en duurt lang. Logisch na de aanslagen van gisteren. Martinair rommelt ondertussen gewoon verder. Ze hebben stoelen dubbel geboekt terwijl anderen leeg zijn. Kortom, een extra vertraging van bijna 2 uur. Om 15:00 stijgen we eindelijk op. Aan boord krijgen we de 'welgemeende' excuses van Martinair en de toezegging dat ze er alles aan zullen doen om ons een prettige vlucht te bezorgen. Mooie woorden, maar als om half vijf alleen iemand langs is geweest om voor 3 euro een koptelefoon te verkopen pakken we onze eigen boterhammen met kaas maar. De 2 oude films aan boord van het ouderwetse toestel zijn ook geen aanleiding enthousiast te zijn over Martinair. En we hebben de hoofdprijs betaald voor deze vlucht.

Eindelijk in Orlando.

Genoeg gezeurd. Na een paar uurtjes komen we weer langzaam in vakantiestemming en bekijken de Disneyfolders. Er moet door de vertraging een park afvallen en het is moeilijk te kiezen welke.
Na 9,5 uur vliegen zijn we dan toch in Orlando. We wurmen ons als één van de eersten uit het vliegtuig en staan bijna vooraan bij de douane. Na een paar stempels spoeden we ons in no-time naar de uitgang. Als van de 'snelle groep' alleen wij niet gekozen worden voor nadere inspectie staan we in plaats van na de verwachte 3 uur al na 40 minuten buiten! Henri en Thomas staan ons op te wachten bij de koffers. Thomas komt enthousiast op ons af rennen. Even later komen Annemarie en Rosalie er ook aan. Ze staan er al een tijdje omdat ze niets wisten van de extra 5 uur vertraging. Gisteren zijn ze hier ook al geweest omdat het hotel onze mail niet doorgegeven had. Zonde van hun dagen. Ze hebben gisteren en vandaag weinig kunnen doen
We gaan met de bolide van Henri en Annemarie naar ons hotel. Niemand heeft honger zodat we meteen het zwembad in duiken. Het is hier drukkend heet en zelfs de regen en onweer van vanmiddag heeft het niet af doen koelen. Thomas en Rosalie zijn echte waterratten en genieten volop.

Dag 3: Zaterdag 9 juli - Orlando: Animal kingdom en Magic Kingdom

Met Annemarie en Henri naar Disney's Animal Kingdom.
De Disney tickets zijn schreeuwend duur. Voor een dag ben je als volwassene $80 kwijt en als je dezelfde dag een tweede park wilt bekijken komt daar nog eens $35 bovenop. Een vermogen als je met kinderen gaat. Annemarie en Henri gaan dan ook maar één dag. We besluiten naar het vrij nieuwe Animal Kingdom te gaan. De auto wordt geparkeerd bij het Magic Kingdom park en gaan van daaruit met de bus naar Animal Kingdom. Net nadat we de tickets hebben gekocht barst het al verwachte noodweer los. Met bakken tegelijk komt het uit de hemel. Als we aankomen in Animal Kingdom is het weer (even) droog. Dit themapark draait helemaal om dieren. Er is een echte savanne ingericht waar je op een pretparkmanier met een jeep dieren kunt bekijken, terwijl de stropers op de loer liggen en je over een brug moet die in lijkt te storten. Voor de kinderen gaan we eerst langs bij Mickey Mouse en zijn vriendjes. Vooral Ien vindt dat helemaal niet erg. Als iedereen op de foto staat bekijken we de Lion King show. Wat een spektakel! Hierna struinen we wat door het park en bekijken een aantal tegenvallende attracties. Als de kinderen een middagtukje doen gaan Ien en ik samen naar de Tarzan Rock show. Ook weer zo'n typisch Disney spektakelstuk.

Als we in Dinoland zijn begint het weer te storten. Zelfs schuilen helpt niet en de kinderen zijn helemaal doorweekt. Ze hadden net de droge kleren aan na een flinke golf in de wildwaterbaan.
Tijd om naar Magic Kingdom te gaan.

Magic Kingdom.
Ien is blij hier weer te zijn. Eerst met de boot naar de ingang en daar is het dan: Het swingende Mainstreet. De korte hoosbuien van vanmorgen hebben plaats gemaakt voor langer durende regens. Tussen de buien door rennen we nog heel wat attracties af zoals de piraten van de Caribbean, It's a small world en de nieuwe attractie Stitch. Tot onze grote vreugde is er 's avonds ondanks de wind en regen toch een groots vuurwerk achter het kasteel van Doornroosje. We hebben een perfecte plek voor het spectaculaire gebeuren. Het is echt fantastisch!!! Ien is er helemaal van onder de indruk.
Het is half twaalf als we het park verlaten. Een zware, maar erg leuke dag.

Dag 4: Zondag 10 juli - Disney day

Magic Kingdom.
Annemarie en Henri doen het vandaag rustig aan zodat wij helemaal los kunnen op de diverse Disney parken af. Eerst met de shuttle naar Magic Kingdom. Daar zien we Mickey Mouse en zijn vriendjes het park openen. Hierna snellen we naar het spookhuis Haunted Mansion, dat gisteren gesloten was. We hebben de attractie al een paar keer gezien, maar blijven het leuk vinden. Hierna wachten we een half uur op de Cinderella show. Er blijken echter twee regendruppels op het podium te liggen waardoor de show niet door gaat. Later dan gepland gaan we hierna met de bus naar de MGM studio's. Hier voert de 'great ride' attractie ons langs de hoogtepunten van de MGM films. Vervolgens gebruiken we de fastpass optie om zonder wachten de show van de kleine zeemeermin te bekijken. Uiteraard gaat Ien ook even met Mickey Mouse op de foto. Hij is in zijn tovenaarskleren en dat maakt Ien helemaal gek. Als we het programma bekijken blijkt MGM een geweldige slotshow te hebben. We besluiten die te bekijken in plaats van de Epcot lasershow die we al eens hebben gezien. Dat wordt racen, want we willen de landenshow in Epcot in ieder geval ook bekijken. Het is nog niet eens middag als we doodversleten in de bus naar Epcot zitten.
In de bus verwonderen we ons nog eens over de vele absurd dikke Amerikanen. De hoeveelheid rondwaggelende blubberworsten is indrukwekkend. Een groot aantal is door de hoeven gezakt en met moeite in een rolstoel gepropt. Eentje past er niet eens in en is er maar half overheen gelegd. Absurd gewoon.

Epcot.
In Epcot laten we de attracties voor wat ze zijn. Er zijn ten opzichte van ons vorige bezoek wel een groot aantal attracties vervangen en het is jammer dat we geen tijd hebben ze te bezoeken.
Rondom het meer lopen we de verschillende landen af. Dit deel in nauwelijks veranderd in 12 jaar. We hebben vooral oog voor China. Ze hebben de Tempel van de Hemel (Peking) op schaal nagebouwd, een plek waar we een paar maanden terug nog waren. Binnen is er een acrobatenshow van ongeveer 12 jaar oude kinderen. Ongelofelijk gewoon. Hierna een 360 graden film van China bekeken. Erg leuk nu we er net vandaan komen.
In Frankrijk treed een man op in een plastic bal. Eerst kijkt hij verliefd naar Ien. Ze krijgt een bloem en wordt hierna door snelle Henkie vol op de mond gezoend. Hierna was ik het haasje. Ik moet meedoen in een soort toneelstukje, waarin we allerlei rare bewegingen moeten doen. Met twee mannen moesten we strijden om de hand van een mooie vrouw. In werkelijkheid een domme dikke Amerikaanse drol. Ien: "Jos deed het leuk. Hij wordt doodgeschoten door de vrouw. De acrobaat leidde de kogel in slow motion naar Jos toe en Jos sprong subtiel een klein sprongetje opzij. Heel leuk. Iedereen lacht zich rot "
Bij de USA was het een nationalistisch gebeuren. Er worden patriottische liederen gespeeld, waarbij oorlogsveteranen één voor één met een applaus worden geëerd.
We eten in een Frans restaurant. Flesje wijn er bij. Uiteraard peperduur, maar nu hebben we in Amerika toch nog een keertje gezellig kunnen eten. Het was zowaar nog lekker ook.
Hierna nog snel even naar Canada, Marokko en Engeland en dan snel met de bus terug naar de MGM studios.

MGM Studio's
Om de tribune wachten we anderhalf uur op het begin van de show. Het publiek vermaakt zich best. Allerlei groepen uit verschillende landen beginnen tegen elkaar in te zingen. Er wordt zelfs een heuse wave ingezet.
Om 9 uur begint het spektakel. Met waterfontijnen wordt er een waterscherm geformeerd waarop een film wordt geprojecteerd. Mickey als tovenaar boven op de berg tegen de boze wereld. Een heel spektakel met bootjes en zelfs water dat vlam valt. Op het eind komt er een boot met alle Disney karakters langs varen.
Na afloop snellen we terug naar Magic Kingdom voor de bus naar het hotel. We hopen nog een staartje van het vuurwerk mee te pakken, maar zien helaas bij aankomst vanuit de bus net de laatste pijl de lucht in gaan. We hebben het vandaag zowaar droog gehouden op die twee druppels van vanmorgen na.
Even voor middernacht worden we bij het hotel afgezet en duiken doodmoe in bed.

Dag 5: Maandag 11 juli - Seaworld

Tegenvallend Seaworld.
We slapen wat uit en gaan om 9 uur met z'n allen naar Seaworld. Het is vreselijk druk. Ontbijten doen we in het park. Vreselijk die muffins. Nergens een gewoon broodje met kaas. Wij weten wel hoe die Amerikanen zo dik worden. Met Henri en Annemarie als gids, ze zijn hier al geweest, lopen we wat dingen af, zoals het aaien van roggen en het voor $5 per vis voeren van de dolfijnen. Hierna een show met een zeeleeuw. Harderwijk in het groot, maar dan voor $60 pp. Als we na de show op Annemarie en Henri wachten letten we even niet op en zijn we ons fototoestel kwijt. Bij gevonden voorwerpen was helaas niets gebracht. Aan het eind van de dag (17:30) is het toestel nog steeds niet terecht en we hadden het toestel al afgeschreven. Pas als we om 21:00 het park verlaten is het toestel terecht. Iedereen is dolgelukkig. Vooral voor de Disney foto's.
Overdag bezoeken we nog wat shows. Wel leuk was de orca-show, waarbij de eerste 14 rijen nat gegooid werden door Shamu de orca. In de regen zien we de dagafsluiting. Op een waaier van water wordt een spetterende film getoond. Uiteraard ontbreekt het vuurwerkspektakel niet.
Terug in het hotel nemen we op de gallerij nog een biertje op de goede afloop. Het was heel gezellig met Annemarie, Henri en de kids.